Maxime Waladi i.s.m. Action Zoo Humain

Witloof heeft geen zon nodig!
Zo ne krop groeit
in een donker hoekske.
Het enige wat ‘t nodig heeft
is warmte
en vruchtbare aarde.
En als de aarde niet vruchtbaar genoeg is
dan moet ge uw best doen
om ze vruchtbaar te maken.

Move over, Jeroen Meus. In ‘Le Chicon’ neemt nieuw talent Maxime Waladi het roer achter het fornuis over. Waladi kruidt, bakt, bereidt en serveert live zijn lievelingsgroente en onze Vlaamse trots: het witloof. De jonge theatermaker, gecoacht door Zouzou Ben Chikha, graaft in de multiculti grond van zijn verleden, bezaaid met witloofkroppen en durumtarwe. Wat werpt hij van zich af en wat wenst hij te koesteren? Waladi gaat op z’n witte Air Maxen op zoek naar zijn wortels en bindt de strijd aan met zijn kwelgeesten.

Ga zitten, maak het je gemakkelijk, trek je schoenen uit als je dat wil. Relax.

Maxime Waladi studeerde in 2016 af aan LUCA Drama. Met zijn imposante gestalte, natuurlijk charisma en geestdrift weet deze poulain van Action Zoo Humain het publiek moeiteloos mee te nemen in zijn relaas. In het vertellen van zijn verhaal en het maakproces van zijn eerste voorstelling vond Waladi een compagnon de route in Zouzou Ben Chikha.

Tekst en regie: Maxime Waladi en Zouzou Ben Chikha
Spel: Maxime Waladi
Techniek: Maarten Snoeck
Productie: Action Zoo Humain
Partner: NTGent
Met de steun van de Vlaamse Overheid

www.actionzoohumain.be

Pers
Het mooie van ‘Le Chicon’ is dat Waladi als een Jeckyll and Hyde alle personages in zijn verhaal een na een met verve gestalte geeft. (Pzazz 01.09.2019)

De passages waarin Waladi zijn moeder of vader naspeelt, grijpen recht naar de keel. Hij is niet alleen een vlotte verteller, maar ook een uitstekende acteur. (Cutting Edge 16.07.2018)

In Le Chicon ga ik op zoek naar mijn identiteit. Ik probeer het witte witloofkropke dat ik was en hoe ik ben opgevoed naast de zoektocht naar mijn wortel te leggen. Ik heb me heel vaak afgevraagd wat ik nu ben: dat kropke of die wortel? (Maxime Waladi op Klara 14.07.2018)

Publieksreacties
Een heel mooi verhaal, inspiratie voor mensen met dezelfde problemen. Jij vindt geluk in witloof, ik vind dat elke avond bij mijn gezin aan tafel. (Julie Reynaert, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Goede voorstelling. Leuk dat er soep gemaakt werd, zorgde voor variatie. (Chielle Vosselman, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Zeer leuke voorstelling, ik herkende me er zelf soms in. (Sofian Jami, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Salam Aleikum, Maxime Waladi! Jouw toneel was leuk en het was ook knap hoe je je pa en ma naspeelde… (Lamia Reddahi, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Bron: UiTinVlaanderen.be

The Sound of Metal

Ruben is een drummer en gewezen drugsverslaafde. Samen met zijn vriendin Lou vormt hij de tweekoppige band Blackgammon. Wanneer hij op een dag doof wordt, verandert zijn leven voorgoed. Met de hulp van Joe, een Vietnamveteraan die tijdens de oorlog zijn gehoor verloor, leert hij met de situatie om te gaan.

Tijdens een reeks nachtelijke optredens vol adrenaline krijgt de rondtrekkende punk metal drummer Ruben (Riz Ahmed) te maken met gehoorverlies. Wanneer een specialist hem vertelt dat zijn toestand snel zal verslechteren, denkt hij dat zijn muziekcarrière – en daarmee zijn leven – voorbij is. Zijn bandlid en vriendin Lou (Olivia Cooke) brengt de herstellende heroïneverslaafde naar een afgelegen huis voor doven en slechthorenden. Dit doet ze in de hoop dat het een terugval zal voorkomen en hij kan leren zich aan te passen aan zijn nieuwe situatie. Nadat hij is verwelkomd in een gemeenschap die hem accepteert zoals hij is, moet Ruben kiezen tussen zijn nieuwe balans en de drang om het leven dat hij ooit kende terug te winnen. Met behulp van verrassende, innovatieve geluidstechnieken neemt regisseur Darius Marder het publiek mee in Ruben’s reis naar een zelden onderzochte wereld, een wereld die hij levendig zal nabootsen.

Recensie HLN

Recensie Humo

Collectief Elan(d) & LOD Muziektheater

Drie kanalen
Drie kleuren
Drie groepen
Wat kleurt je?

‘Loving is Allowed’ is een danstheaterfeest i.s.m. Fonkel (Silent Disco) waarin de muziek- en theaterwereld samenvloeien. Net zoals bij ‘In between spaces’ onderzoekt Collectief Elan(d) sociale dynamieken en de onderlinge relaties tussen de deelnemers. Deze visuele performance neemt je mee in een fysieke ervaring waarin je schippert tussen het collectieve en individuele. Door welke bril kijk je naar je medemens? Ben je eerder afwachtend of ondernemend? Welke plek neem je in binnenin een groep?
Met ‘Loving is Allowed’ brengen we een ode aan het feest waar mensen elkaar ontmoeten.

Collectief Elan(d) / LOD Muziektheater
VAN EN MET Katrijn De Cooman, Chloé Geers, & Jitse Huysmans
COACH Tom Rummens
TECHNIEK Jannes Dierynck
PRODUCTIE LOD Muziektheater
COPRODUCTIE Kunstencentrum Vooruit
MET DE STEUN VAN De Vlaamse overheid & Stad Gent
IN SAMENWERKING MET Fonkel Silent Disco
MET DANK AAN Het Huis Utrecht, CC Brugge, Laika, Haider Lateef Al-Khafaji, Erik Pelicaen, Marleen Callebaut, Mohanad Najah
FOTOGRAAF PROMOBEELD Rudy Carlier
FILM Robbe Maes
Dit is een staande voorstelling.

Bron: UiTinVlaanderen.be

For Sama

Een journalist en een dokter worden verliefd in volle oorlogstijd. Terwijl hun stad Aleppo gebombardeerd wordt, trouwen ze en krijgen een baby. Moet het jonge gezin vluchten om de veiligheid van hun kind te waarborgen of ter plaatse blijven? Met een handheld camera registreert Syrisch journaliste Waad al-Kateab de opstand tot aan hun gedwongen evacuatie in 2016. Gedurende die vijf jaar wordt de revolutie neergeslagen en de stad belegerd en gebombardeerd.

Al-Kateab filmt het oorlogsgeweld in al zijn bloederige details en draagt de film op aan haar dochtertje Sama, die geboren werd terwijl de bommen vielen. Toen ze Aleppo verliet – het verzet gebroken, de stad een ruïne – smokkelde ze 12 harde schijven mee, met 500 uur aan opnames. Veel dichterbij kan de oorlog niet komen. Wie deze Oscar-genomineerde documentaire ziet, krijgt de vraag niet uit zijn hoofd: hoe kon de wereld dit laten gebeuren?

 

boek&weg, afhaalservice bibliotheek Dendermonde

Met “boek&weg” kan u boeken, strips, cd’s en dvd’s aanvragen. Het aantal uit te lenen materialen is beperkt tot 10 stuks per kaart.
Uitzondering: tijdschriften en e-readers worden niet ontleend.
Gelieve bij een aanvraag eerst op te zoeken of een materiaal uitgeleend is. De huidige vervaldag is 30 juni.

Alle verdere info over deze service vind je op onze website: https://dendermonde.bibliotheek.be/boekenweg

Poëziesessies voor de 2de en 3de GRAAD SECUNDAIR ONDERWIJS

Ella Michiels is presentatrice, radiomaker, taalcoach en theatermaker. Ze werkt voor MNM, Ketnet, Antwerp Symphony Orchestra, Utopia en meer.
Eerder deed ze ervaring op achter de microfoon van Klara en werkte ze als online reporter voor Culture Club (Radio 1).
In 2019 schrijft Ella aan ‘Brieven aan mijn lieven’, een muziektheatervoorstelling met Wido Uvin. Tournee gepland in 2020.

 

Op vraag van de bibliotheek geeft Ella 4 poëziesessies op vrijdag 31/1 in klassen in Dendermonde. Een sessie duurt 1 lesuur.

Schrijf je klas in voor één van deze gratis sessies.
OPGELET: de plaatsen zijn beperkt, snel zijn is de boodschap!

sessie 1: voormiddag
sessie 2: voormiddag
sessie 3: namiddag
sessie 4: namiddag

Inschrijven kan tot 17 januari via bibliotheek@dendermonde.be

Lunchlezing met Tilke Wouters

Tilke Wouters is een activistische slam poet.
Ze praat over thema’s als gender, seksualiteit, mentale gezondheid en het gebroken systeem. Ze laat zich inspireren door persoonlijke situaties en ze droomt er van hoe ze als individu en we als maatschappij kunnen verbeteren. Slam poetry en spoken word zijn haar media om inzichten te delen in de hoofden van mensen te openen. In 2018 startte ze met een vriendin haar eigen poëzie organisatie Slam-T. Naast haar performances is Tilke bezig met vele andere projecten zoals ‘ The Safe(r) Space Manifesto’ dat ze schreef in haar reis om de wereld veiliger voor iedereen te maken. Meer infomatie op https://tilkewouters.be.

Jij brengt je lunch mee en de bib voorziet een drankje.

De wederopbouw van Dendermonde na WO I

Aanvankelijk moeizaam, maar later gestaag krachtiger, herrees de Ros Beiaardstad als een feniks uit zijn puin na de dramatische septembermaand in 1914. Er wordt verteld hoe Dendermonde eraan toe was aan het begin van de 20e eeuw en tijdens de Duitse inval en hoe ze geworden is tot wat ze nu is, een dynamische en boeiende stad.

Martelaarstad Dendermonde

Dendermonde werd in 1914 geconfronteerd met de ongemeen harde realiteit van de ‘Groote Oorlog’. Niet alleen de beschietingen en gevechten tussen de legers om zijn strategische ligging, maar vooral de systematische brandstichting en terreur door de bezetter, plaatsen Dendermonde in het illustere rijtje van de Belgische Martelaarsteden.

Deze gebeurtenissen worden in herinnering gebracht in een wandeling, die niet alleen stilstaat bij het militaire aspect van WO I in Dendermonde, maar ok en vooral bij de impact van dit conflict op het dagelijks leven van zo vele mensen, de ‘kleine verhalen’ van de ‘Groote Oorlog’.

Tijd voor ontspanning

Voor meer informatie over ontspanningsmogelijkheden kan u kijken op de website van toerisme Dendermonde: