Blindman

In een speciaal programma voor jongeren speelt het kwartet werk van baanbrekende componisten. Ze maken een muzikale tijds- en wereldreis waarbij een grote variatie aan stijlen en slagwerkinstrumenten op hun pad komt.

In hun continu evoluerende zoektocht naar dé BL!NDMAN [drums]-taal, kronkelen ze over een avontuurlijk en levendig muzikaal pad waarbij alles percussie kan, mag en wil zijn. Hierbij maken ze gebruik van marimba, snaredrums, trommels, djembés en hun stem, maar ook voorwerpen zoals lichtschakelaars, buizen en metal trash worden tot instrumenten omgetoverd. Door het gebruik van zoveel instrumenten creëren de muzikanten heel verschillende stijlen: van klassiek tot hedendaags, van jazz tot latin.

‘X-plosion!’ is een volledig akoestisch programma dat jongeren op een speelse en verrassende manier laat kennismaken met het oeuvre van klassieke tot hedendaagse, waaronder ook Belgische, componisten.

Een greep uit het repertoire:
Johann Sebastian Bach: Prélude and Fuga nr.4 / Mátyás Wettl: Nocturne / Owen Clayton Condon: Fractalia / Matyas Wettl – Nocturne / Matt Savage: Spirit’s rising / Steve Reich: Marimba Phase / Thierry De Mey: Musique de tables Bart / Quartier/FlowMic: Blue / FlowMic: PriTri / Mitch Markovich: Teamwork / John Cage: Story

BL!NDMAN [drums] maakt sinds 2007 deel uit van het BL!NDMAN ensemble. In 1988 richtte Eric Sleichim BL!NDMAN op, een saxofoonkwartet met een traditionele bezetting dat nieuwe speeltechnieken ontwikkelt en het repertoire voor het instrument gevoelig uitbreidt. Vanaf het begin organiseerde het kwartet masterclasses en workshops voor jonge musici. 20 jaar podiumervaring van het oorspronkelijke kwartet wordt gedeeld met 3 jonge kwartetten: BL!NDMAN [drums] , BL!NDMAN [vox] en BL!NDMAN [strings].

Sinds 2007 toert BL!NDMAN [drums] over de hele wereld met voorstellingen van ITA/Toneelgroep Amsterdam van Ivo Van Hove waarvoor Eric Sleichim de score schreef (o.a. ‘Romeinse Tragedies’ en ‘The Fountainhead’). In 2021 staat een nieuwe samenwerking met Van Hove op de agenda.

BL!NDMAN [drums] speelt sinds jaren schoolvoorstellingen en organiseerde reeds tal van workshops en projecten met Jeugd en Muziek Brussel. ‘X-plosion’ toert dit seizoen in Brussel en Wallonië in organisatie van Jeunesses Musicales, zowel in theaters als op scholen.

Artistieke leiding: Eric Sleichim
Spel: BL!NDMAN [drums]: Yves Goemaere, Hannes Nieuwlaet, Ward Deketelaere en Gideon Van Canneyt
Met steun van De Vlaamse Gemeenschap en VGC

www.blindman.be

Bron: UiTinVlaanderen.be

Post uit Hessdalen

Man Strikes Back is een muzikale jongleer-performance die geen mens of robot alleen kan uitvoeren.

De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceert in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Post uit Hessdalen brengt 100 jaar later Man Strikes Back, een muzikale jongleer-performance die op zoek gaat naar de symbiose tussen mens en robot.

Vijf houten driehoeken bevolken de scène in Man Strikes Back. Stijn Grupping jongleert door botsballen van het ene naar het andere object en weer terug te laten kaatsen. De banen van de botsballen vormen een elegant en ritmisch lijnenspel. Muzikant Frederik Meulyzer pikt in op het ritme met zijn drums.
Samen componeren ze muziek, waarbij de perfectie van de uitvoering zowel van de precisie van de jongleur als van de reactiesnelheid van de drummer afhangt.
Tot de houten driehoeken zich beginnen te mengen. Ze nemen nieuwe posities in, waardoor de jongleerpatronen en de muzikale harmonieën veranderen. Zo ontwikkelt een muziek-choreografie tussen de driehoeken, de jongleur en de muzikant. Maar wie stuurt wie? Wie heeft wie nodig? Of is het een gelijk opgaande dans?

Hoe levendiger de robot-driehoeken worden, hoe meer de jongleur op een machine gaat lijken. Het vereist een enorme snelheid en precisie om de botsballen op exact de goede plaats en in het gedicteerde ritme te werpen om de compositie correct uit te voeren. De robots en de performers worden steeds meer elkaars gelijke. Iedereen is nodig om het geheel tot een goed einde te brengen, maar evengoed kan iedereen het laten mislukken.

Creatie Stijn Grupping, Frederik Meulyzer en Ine Van Baelen
Performance & live muziek Stijn Grupping en Frederik Meulyzer
Robotica Edwin Dertien, Teun van der Molen, Nick van Lange, Gertjan Biasino en Ugo Dehaes
Choreografie Ugo Dehaes
Met artistieke bijdragen van Jef Van gestel, Lander Van den Noortgate, Aline Goffin
Coproductie MiramirO, Tweetakt, C-Mine & Theater op de Markt
Met de steun van de Vlaamse Overheid en Stad Antwerpen
Danku aan hetpaleis, Zonzo Compagnie

Bron: UiTinVlaanderen.be

Ugo Dehaes

De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceerde in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Hoewel je zou kunnen zeggen dat ‘robots’ nog maar 100 jaar oud zijn, worden er al sinds de oudheid artificiële mensen en mechanische automaten bedacht en gemaakt. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en verwacht wordt dat ze tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs overnemen.

Choreograaf Ugo Dehaes stelt deze evolutie in vraag: hij onderzoekt of hij dansers kan vervangen door robots, en zichzelf door artificiële intelligentie. Robots zijn immers altijd beschikbaar, ze worden nooit moe en ze vragen geen vergoeding.
Van dichtbij maakt het publiek kennis met verschillende robots die hard oefenen om danser te worden.
Je ziet hoe ze leren bewegen, alsmaar virtuozer worden, en je helpt hen om intelligenter te worden door ze zelf te besturen en te beoordelen.
In Forced Labor Arena vangen we een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen.
Maar is dat waar we naartoe willen?

Een installatie van Ugo Dehaes | muziek Roeland Luyten | Sokkels H[art]wood (Helder Steemans & Laura Dehaes) | Productie kwaad bloed | Coproductie C-TAKT, Feikes Huis Amsterdam | Spreiding Vincent Company | Met dank aan Klein Verzet, Rebecca Flores, Gertjan Biasino, Marie Peeters en het AI Experience Center van de VUB

Bron: UiTinVlaanderen.be

Ultima Thule

Joris Hessels en Dominique Collet maakten een gevoelige, absurde objectenvoorstelling over hoe het soms knettert. Over hoe een verhaal plots helemaal anders kan worden. Alles hangt af van hoe je naar de dingen kijkt.

Jean-Martin keert terug naar zijn ouderlijk huis.
Zijn vader – een wereldberoemd psychiater – is gestorven.
Het huis moet leeggehaald worden.
Waar te beginnen?
Hij staat in de tuin en wil nog niet inpakken.
Plots duikt zij op, het meisje.
Alsof ze nooit is weggeweest. ‘Doe uw ogen dicht en volg mijn stem!’ zegt ze.

Zij weet iets wat hij niet weet. Maar wat zij niet weet is dat hij ook iets weet
wat zij niet weet.
Samen spoelen ze terug naar hun eerste ontmoeting.
Naar de vijver.
Naar het lijk in die vijver. ‘Weet ge het nog?’ vraagt ze. Stilte.

Joris Hessels en Dominique Collet, Tom Ternest/Joris Hessels en Dominique Collet
Vormgeving, decor en objecten: Griet Herssens en Rupert Defossez

Muziekcompositie Lennert en Janus Coorevits (Compact Disk Dummies)
Muziekbewerking en soundtrack Ruben Nachtergaele
Coach Sven Ronsijn
In samenwerking met Museum Dr. Guislain

Bron: UiTinVlaanderen.be

Les Malunés

Met duivels genoegen sloopt het gelauwerde circusgezelschap Collectif Malunés de muren tussen uiteenlopende disciplines.

Dat heeft het collectief gemeen met MOVEDBYMATTER van performancekunstenaar Kasper Vandenberghe.
Voor Bit by Bit, hun eerste productie samen, vinden Vandenberghe en de broers Bruyninckx elkaar bovendien in de evenwichtsoefening tussen verbondenheid en veerkracht enerzijds en de onvermijdelijke val anderzijds, de verlieservaring die om elke hoek op de loer ligt. Neem dat gerust letterlijk: in een beeldrijke regie van Vandenberghe experimenteren de broers met een bijzondere circustechniek waarbij ze voor hun eigen veiligheid volkomen op elkaar aangewezen zijn. Het is de culminatie van een jaar artistiek onderzoek en fysieke training, maar voor de broers ook van een leven lang lief en leed delen. Ze zijn samen opgegroeid en daarna samen tot circusartiesten uitgegroeid. Ze brachten meer tijd met elkaar door dan menig echtpaar van dezelfde leeftijd. Vervolgens lieten ze elkaar beetje bij beetje los en ervaarden ze een groot gemis.

Bit by Bit is de ultieme toenaderingspoging. Voor het allereerst treft het broederpaar elkaar in de ring.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Psychobitch

Frida is het buitenbeentje van de klas. Daar heeft ze zelf voor gekozen. Wanneer ze voor een klasopdracht gekoppeld wordt aan golden boy Marius – de perfecte leerling – daagt ze hem uit en stelt ze zijn geduld op de proef. Maar hoe meer ze samenwerken, hoe meer vonkjes er heen en weer knetteren. Dan is het aan Marius om enkele moeilijke knopen door te hakken.

Een sterk portret, regelrecht van tussen de schoolbanken gedraaid. Een indringend verhaal over keuzes en dilemma’s. En over eerlijk zijn: je bent wie je bent, en iedereen mag het weten.

 

The Personal History of David Copperfield

Nadat hij door zijn stiefvader uit huis wordt gezet, werkt David Copperfield zich vanuit de armoede regelrecht naar het succes …. en weer terug. Onderweg houdt hij trots het hoofd rechtop, in voor- en tegenspoed.

In dit beroemde boek bleef schrijver Charles Dickens dicht bij zijn eigen levensloop. Deze verfilming oogt trouw aan het originele verhaal, maar het tempo en art design zijn heel eigentijds. Het fotogenieke Victoriaanse Engeland op z’n allermooist! Het verhaal flitst en stuitert alle kanten op, boordevol humor en met een interessante blik op de vroeg-industriële samenleving. Tragisch, hilarisch, kleurrijk en met een echte sterrencast.

 

Jojo Rabbit

Jojo – 10 jaar oud en lid van de Hitlerjugend – woont alleen met zijn moeder sinds papa verdween. Op zoek naar steun en gezelschap vindt de jongen een denkbeeldige vriend in zijn grote held Adolf Hitler. In Jojo’s fantasie spelen ze samen, gaat Adolf mee op avontuur en krijgt hij van zijn mentor belangrijke levenslessen. Die rare fantasie botst frontaal met een nieuwe gebeurtenis in zijn leven: een Joods meisje dat bij hen thuis onderduikt.

De manier waarop regisseur en acteur Taiki Waititi (o.a. Hunt for the wilderpeople) gestalte geeft aan een van de grootste boosdoeners van de moderne tijd, overtreft alles. Humor is de beste manier om foute helden, grote waarheden en autoritaire regimes onderuit te halen. Net wanneer je denkt dat deze komische satire met alles de draak steekt, ontdek je achter die façade een teder verhaal met een indringende boodschap.
 

boek&weg, afhaalservice bibliotheek Dendermonde

Met “boek&weg” kan u boeken, strips, cd’s en dvd’s aanvragen. Het aantal uit te lenen materialen is beperkt tot 10 stuks per kaart.
Uitzondering: tijdschriften en e-readers worden niet ontleend.
Gelieve bij een aanvraag eerst op te zoeken of een materiaal uitgeleend is. De huidige vervaldag is 30 juni.

Alle verdere info over deze service vind je op onze website: https://dendermonde.bibliotheek.be/boekenweg

Lunchlezing met Tilke Wouters

Tilke Wouters is een activistische slam poet.
Ze praat over thema’s als gender, seksualiteit, mentale gezondheid en het gebroken systeem. Ze laat zich inspireren door persoonlijke situaties en ze droomt er van hoe ze als individu en we als maatschappij kunnen verbeteren. Slam poetry en spoken word zijn haar media om inzichten te delen in de hoofden van mensen te openen. In 2018 startte ze met een vriendin haar eigen poëzie organisatie Slam-T. Naast haar performances is Tilke bezig met vele andere projecten zoals ‘ The Safe(r) Space Manifesto’ dat ze schreef in haar reis om de wereld veiliger voor iedereen te maken. Meer infomatie op https://tilkewouters.be.

Jij brengt je lunch mee en de bib voorziet een drankje.