Post uit Hessdalen

Man Strikes Back is een muzikale jongleer-performance die geen mens of robot alleen kan uitvoeren.

De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceert in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Post uit Hessdalen brengt 100 jaar later Man Strikes Back, een muzikale jongleer-performance die op zoek gaat naar de symbiose tussen mens en robot.

Vijf houten driehoeken bevolken de scène in Man Strikes Back. Stijn Grupping jongleert door botsballen van het ene naar het andere object en weer terug te laten kaatsen. De banen van de botsballen vormen een elegant en ritmisch lijnenspel. Muzikant Frederik Meulyzer pikt in op het ritme met zijn drums.
Samen componeren ze muziek, waarbij de perfectie van de uitvoering zowel van de precisie van de jongleur als van de reactiesnelheid van de drummer afhangt.
Tot de houten driehoeken zich beginnen te mengen. Ze nemen nieuwe posities in, waardoor de jongleerpatronen en de muzikale harmonieën veranderen. Zo ontwikkelt een muziek-choreografie tussen de driehoeken, de jongleur en de muzikant. Maar wie stuurt wie? Wie heeft wie nodig? Of is het een gelijk opgaande dans?

Hoe levendiger de robot-driehoeken worden, hoe meer de jongleur op een machine gaat lijken. Het vereist een enorme snelheid en precisie om de botsballen op exact de goede plaats en in het gedicteerde ritme te werpen om de compositie correct uit te voeren. De robots en de performers worden steeds meer elkaars gelijke. Iedereen is nodig om het geheel tot een goed einde te brengen, maar evengoed kan iedereen het laten mislukken.

Creatie Stijn Grupping, Frederik Meulyzer en Ine Van Baelen
Performance & live muziek Stijn Grupping en Frederik Meulyzer
Robotica Edwin Dertien, Teun van der Molen, Nick van Lange, Gertjan Biasino en Ugo Dehaes
Choreografie Ugo Dehaes
Met artistieke bijdragen van Jef Van gestel, Lander Van den Noortgate, Aline Goffin
Coproductie MiramirO, Tweetakt, C-Mine & Theater op de Markt
Met de steun van de Vlaamse Overheid en Stad Antwerpen
Danku aan hetpaleis, Zonzo Compagnie

Bron: UiTinVlaanderen.be

Dendermondse Schilderschool en het Impressionisme

Doelstelling: de leerlingen kunstwerken leren bekijken en waarderen.

Om de leerlingen ene beeld te geven van de Dendermondse Schilderschool (einde 19e en begin 20e eeuw), bezoekt men het Stadhuis. Hier hangen verscheidene fascinerende werken van schilders zoals onder meer Franz Courtens, Adriaan Heymans, Isidoor Meyers, …
Samen met de leerlingen gaat de gids op zoek naar stijlelementen, naar het tijdsbeeld, de gebruikte materialen, het motief achter de schilderijen. Hierdoor wordt getracht verder te leren kijken dan alleen naar het afgebeelde. Zo kunnen zij op een plezierige en visuele manier de leerstof toepassen en hun kennis verruimen.

 

Suggestie: deze rondleiding kan aangevuld worden met 17e eeuwse schilderkunst in de O.-L.-Vrouwekerk

Kunstinitiatie

Doelstelling: de leerlingen kunstwerken leren bekijken en waarderen.

Onder begeleiding van een gids bekijken de leerlingen enkele niet-abstracte schilderijen (eventueel ook beeldhouwwerken), waarbij voldoende ruimte wordt gelaten voor de persoonlijke appreciatie van de leerlingen.

Na nauwkeurige observatie laat men de leerlingen het kunstwerk situeren in tijd en ruimte; ook wordt aandacht besteed aan kleur en compositie. De reeds verworven taalschat (i.v.m. kunst) wordt voortdurend geactiveerd, maar hier en daar ook nog wat uitgebreid, rekening houdend met het begripsvermogen en de leeftijd van de leerlingen.

Start inschrijvingen scholen

Vanaf 1/06 vind je alle informatie over het volledige programma terug op deze website én op www.cultuurwijzer.be

Vanaf vrijdag 19 juni kan je ook meteen je inschrijving doorsturen. We vragen om de inschrijvingen zoveel mogelijk te bundelen per school.
Van zodra de inschrijvingen verwerkt zijn, krijg je van ons een bevestigingsmail of een alternatieve datum, uur of voorstelling indien die niet meer mogelijk is.

Bij vragen of bedenkingen: veerle.degeest@dendermonde.be

Naast het programma bieden we ook enkele verdiepende workshops aan onder de noemer BELGICA BOEIT. Geef bij interesse dit meteen bij inschrijving mee. Dan zoeken we samen een passend moment.

De blik op cultuur. Een educatief spel over cultuurparticipatie.

Het doel is om de blik op cultuur te verruimen en iedereen te stimuleren om mee te participeren.
Voor culturele verenigingen, cultuurcentra, bibliotheken, lokale verenigingen en instellingen. Er worden verschillende stappen ondernomen door middel van interactieve spelborden, werkbladen, checklists en spelkaarten.

De bibliotheek heeft een aanbod van educatieve materialen voor leerkrachten. Met een klassen- of lerarenkaart kunnen deze materialen gratis voor vier weken uitgeleend worden. Reserveren kan via het aanvraagformulier te versturen naar bibliotheek@dendermonde.be.

Download het aanvraagformulier hieronder via de knop ‘ download lessenpakket’.

Blikopener BEELD: een educatief spel over beeldende kunst

Wat is een museum? En hoe kijk je naar een schilderij?
Blikopener Beeld is een origineel spelpakket om kinderen op een leuke en leerrijke manier te laten kennismaken met kunst. Door vooraf in de klas de ogen van de leerlingen letterlijk en figuurlijk te openen voor beeldende kunst, wordt het eigenlijke bezoek aan het museum alleen maar boeiender.

Het bestaat uit een blik met opdrachtenboekjes, dobbelstenen, een spelbord en een heuse basiscollectie van voorwerpen.
Bovendien biedt Blikopener ook nog tal van ideeën aan om ook na het museumbezoek met de kinderen over hun beleving te praten.

De bibliotheek heeft een ruim aanbod van educatieve materialen voor leerkrachten. Met een klassen- of lerarenkaart kunnen deze materialen gratis voor vier weken uitgeleend worden. U kan deze verlengen tot maximaal 12 weken, indien de koffers niet gereserveerd zijn voor een andere lener.

U kan de koffers reserveren via Mijn Bibliotheek/catalogus via https://dendermonde.bibliotheek.be/.