Vilten

Bij deze viltworkshop gaan we aan de slag met ruwe wol. We gaan deze vilten met water en zeep en veel duwen, rollen en wrijven. Deze oeroude techniek is de oudste manier om textiel te maken.

Reserveren: educatiemusea@dendermonde.be

De wederopbouw van Dendermonde na WO I

Aanvankelijk moeizaam, maar later gestaag krachtiger, herrees de Ros Beiaardstad als een feniks uit zijn puin na de dramatische septembermaand in 1914. Er wordt verteld hoe Dendermonde eraan toe was aan het begin van de 20e eeuw en tijdens de Duitse inval en hoe ze geworden is tot wat ze nu is, een dynamische en boeiende stad.

Martelaarstad Dendermonde

Dendermonde werd in 1914 geconfronteerd met de ongemeen harde realiteit van de ‘Groote Oorlog’. Niet alleen de beschietingen en gevechten tussen de legers om zijn strategische ligging, maar vooral de systematische brandstichting en terreur door de bezetter, plaatsen Dendermonde in het illustere rijtje van de Belgische Martelaarsteden.

Deze gebeurtenissen worden in herinnering gebracht in een wandeling, die niet alleen stilstaat bij het militaire aspect van WO I in Dendermonde, maar ok en vooral bij de impact van dit conflict op het dagelijks leven van zo vele mensen, de ‘kleine verhalen’ van de ‘Groote Oorlog’.

Ontdek vandaag de Middeleeuwen in Dendermonde

Doelstelling: historisch evocatie van het middeleeuws leven in Dendermonde uitgaande van bepaalde gebouwen en locaties.

De bedoeling is de leerstof over de middeleeuwen op een meer attractieve manier voor te stellen. Dendermonde, waar nog tal van middeleeuwse verwijzingen in het straatbeeld terug te vinden zijn, is hiervoor prima geschikt. Een knipoog naar het Ros Beiaard en de Vier Heemskinderen, hoe kan het anders, is nooit ver weg.
Het nuttige wordt aan het aangename gekoppeld in een ontdekkingstocht met als thema “de middeleeuwse stad”. Op een aantal vaste punten in de stad geven gidsen kort uitleg over het historisch karakter van de plaats waar zij zich bevinden (Stadhuis, Grote Markt, O.-L.-Vrouwekerk, Gerechtsgebouw, Sint-Alexiusbegijnhof, Vleeshuismuseum). Nadien moeten de leerlingen hierover enkele vragen beantwoorden. Om de wachtenden aangenaam bezig te houden worden één of twee volksspelen ingelast.

Bedrijfsbezoeken

Doelstelling: in contact komen met het productieproces in enkele bedrijven en waardering opbrengen voor de nodige technieken.

Door een bezoek aan een bedrijf kunnen de leerlingen ervaren dat de mens zijn technisch vermogen kan gebruiken om van grondstoffen consumptiegoederen te maken.

In het kader van projectweken kan men een aan uw wensen aangepast programma uitwerken.

Dendermondse Schilderschool en het Impressionisme

Doelstelling: de leerlingen kunstwerken leren bekijken en waarderen.

Om de leerlingen ene beeld te geven van de Dendermondse Schilderschool (einde 19e en begin 20e eeuw), bezoekt men het Stadhuis. Hier hangen verscheidene fascinerende werken van schilders zoals onder meer Franz Courtens, Adriaan Heymans, Isidoor Meyers, …
Samen met de leerlingen gaat de gids op zoek naar stijlelementen, naar het tijdsbeeld, de gebruikte materialen, het motief achter de schilderijen. Hierdoor wordt getracht verder te leren kijken dan alleen naar het afgebeelde. Zo kunnen zij op een plezierige en visuele manier de leerstof toepassen en hun kennis verruimen.

 

Suggestie: deze rondleiding kan aangevuld worden met 17e eeuwse schilderkunst in de O.-L.-Vrouwekerk

Wiskundewandeling

Doelstelling: de leerlingen meetkundige patronen en wiskundige items laten ontdekken in de architectuur en kunst die zich in de stad bevindt.

De ‘rode draad’ doorheen deze wandeling is de ontdekkingstocht naar meetkundige patronen en wiskundige items die terug te vinden zijn in architectuur en kunst.
Op een educatief interactieve manier maken de leerlingen kennis met de historische en culturele bezienswaardigheden van Dendermonde. Aan de hand van wiskundige vraagstukken, die zij kunnen oplossen tijdens de wandeling, wordt duidelijk dat wiskunde overal aanwezig is.

Voor deze wandeling is het aangeraden dat een wiskundeleerkracht de wandeling bijwoont om de wiskundige vragen te begeleiden.

Op reis door de tijd

Doelstelling: illustreren van reeds geactiveerde voorkennis i.v.m. historische begrippen, inzichten en relaties.

In het Vleeshuismuseum maakt men een tocht door de tijd: van de laatste ijstijd met een geraamte van een mammoet gaan we naar het Neolithicum met stenen voorwerpen.
De Gallo-Romeinse, Merovingische en Karolingische periode worden onthuld door grafvondsten.
Keukengerei, zegelbrieven, beelden, toortsen van ambachten … getuigen van het dagelijks leven in de middeleeuwen. De Grote Markt met het Stadhuis is een ideaal vertrekpunt om het ontstaan en de groei van een stad en een heerlijkheid uit te leggen. De rondleiding kan afgesloten worden met een quiz over tijdsindeling.

Dendermonde vertelt

Doelstelling: sagen en legenden op hun historische waarde beoordelen. Het onderscheid maken tussen feit en fantasie. Sprookjeselementen in een verhaal herkennen.

Aan de hand van vertellingen tracht men de leerlingen het verschil duidelijk te maken tussen sagen, legenden en sprookjes. Op locaties waar verwijzingen zijn naar bepaalde figuren of voorwerpen uit sagen, legenden en sprookjes, worden deze verhalen verteld en onderling vergeleken:
– de situering in tijd en ruimte
– de personages
– fictie en werkelijkheid

Als huizen konden praten

Doelstelling: aansluitend bij het thema “Wonen” (Wereldoriëntatie) leren de leerlingen zien hoe huizen in een stad de weerspiegeling zijn van het typische karakter van een stad.

De leerlingen worden tijdens deze wandeling geconfronteerd met de verschillende typen van huizen in het centrum van de stad Dendermonde: herenhuizen, flatgebouwen, kleine huizen, winkelpanden, begijnenhuisjes enz.
De vraag wordt gesteld hoe het wonen in de stad verschilt van het wonen op het platteland.
De reeds verworven taalschat (i.v.m. wonen) wordt voortdurend geactiveerd maar hier en daar ook nog wat uitgebreid, rekening houdend met het begripsvermogen en de leeftijd van de leerlingen. Bij het bekijken van de begijnenhuisjes krijgen de leerlingen voldoende gelegenheid om zowel de buitenkant als het interieur van één van de huisjes te vergelijken met de hedendaagse woningen. Naast het visuele komt ook het socio-affectieve aspect aan bod.