Post uit Hessdalen

Man Strikes Back is een muzikale jongleer-performance die geen mens of robot alleen kan uitvoeren.

De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceert in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Post uit Hessdalen brengt 100 jaar later Man Strikes Back, een muzikale jongleer-performance die op zoek gaat naar de symbiose tussen mens en robot.

Vijf houten driehoeken bevolken de scène in Man Strikes Back. Stijn Grupping jongleert door botsballen van het ene naar het andere object en weer terug te laten kaatsen. De banen van de botsballen vormen een elegant en ritmisch lijnenspel. Muzikant Frederik Meulyzer pikt in op het ritme met zijn drums.
Samen componeren ze muziek, waarbij de perfectie van de uitvoering zowel van de precisie van de jongleur als van de reactiesnelheid van de drummer afhangt.
Tot de houten driehoeken zich beginnen te mengen. Ze nemen nieuwe posities in, waardoor de jongleerpatronen en de muzikale harmonieën veranderen. Zo ontwikkelt een muziek-choreografie tussen de driehoeken, de jongleur en de muzikant. Maar wie stuurt wie? Wie heeft wie nodig? Of is het een gelijk opgaande dans?

Hoe levendiger de robot-driehoeken worden, hoe meer de jongleur op een machine gaat lijken. Het vereist een enorme snelheid en precisie om de botsballen op exact de goede plaats en in het gedicteerde ritme te werpen om de compositie correct uit te voeren. De robots en de performers worden steeds meer elkaars gelijke. Iedereen is nodig om het geheel tot een goed einde te brengen, maar evengoed kan iedereen het laten mislukken.

Creatie Stijn Grupping, Frederik Meulyzer en Ine Van Baelen
Performance & live muziek Stijn Grupping en Frederik Meulyzer
Robotica Edwin Dertien, Teun van der Molen, Nick van Lange, Gertjan Biasino en Ugo Dehaes
Choreografie Ugo Dehaes
Met artistieke bijdragen van Jef Van gestel, Lander Van den Noortgate, Aline Goffin
Coproductie MiramirO, Tweetakt, C-Mine & Theater op de Markt
Met de steun van de Vlaamse Overheid en Stad Antwerpen
Danku aan hetpaleis, Zonzo Compagnie

Bron: UiTinVlaanderen.be

Blindman

In een speciaal programma voor jongeren speelt het kwartet werk van baanbrekende componisten. Ze maken een muzikale tijds- en wereldreis waarbij een grote variatie aan stijlen en slagwerkinstrumenten op hun pad komt.

In hun continu evoluerende zoektocht naar dé BL!NDMAN [drums]-taal, kronkelen ze over een avontuurlijk en levendig muzikaal pad waarbij alles percussie kan, mag en wil zijn. Hierbij maken ze gebruik van marimba, snaredrums, trommels, djembés en hun stem, maar ook voorwerpen zoals lichtschakelaars, buizen en metal trash worden tot instrumenten omgetoverd. Door het gebruik van zoveel instrumenten creëren de muzikanten heel verschillende stijlen: van klassiek tot hedendaags, van jazz tot latin.

‘X-plosion!’ is een volledig akoestisch programma dat jongeren op een speelse en verrassende manier laat kennismaken met het oeuvre van klassieke tot hedendaagse, waaronder ook Belgische, componisten.

Een greep uit het repertoire:
Johann Sebastian Bach: Prélude and Fuga nr.4 / Mátyás Wettl: Nocturne / Owen Clayton Condon: Fractalia / Matyas Wettl – Nocturne / Matt Savage: Spirit’s rising / Steve Reich: Marimba Phase / Thierry De Mey: Musique de tables Bart / Quartier/FlowMic: Blue / FlowMic: PriTri / Mitch Markovich: Teamwork / John Cage: Story

BL!NDMAN [drums] maakt sinds 2007 deel uit van het BL!NDMAN ensemble. In 1988 richtte Eric Sleichim BL!NDMAN op, een saxofoonkwartet met een traditionele bezetting dat nieuwe speeltechnieken ontwikkelt en het repertoire voor het instrument gevoelig uitbreidt. Vanaf het begin organiseerde het kwartet masterclasses en workshops voor jonge musici. 20 jaar podiumervaring van het oorspronkelijke kwartet wordt gedeeld met 3 jonge kwartetten: BL!NDMAN [drums] , BL!NDMAN [vox] en BL!NDMAN [strings].

Sinds 2007 toert BL!NDMAN [drums] over de hele wereld met voorstellingen van ITA/Toneelgroep Amsterdam van Ivo Van Hove waarvoor Eric Sleichim de score schreef (o.a. ‘Romeinse Tragedies’ en ‘The Fountainhead’). In 2021 staat een nieuwe samenwerking met Van Hove op de agenda.

BL!NDMAN [drums] speelt sinds jaren schoolvoorstellingen en organiseerde reeds tal van workshops en projecten met Jeugd en Muziek Brussel. ‘X-plosion’ toert dit seizoen in Brussel en Wallonië in organisatie van Jeunesses Musicales, zowel in theaters als op scholen.

Artistieke leiding: Eric Sleichim
Spel: BL!NDMAN [drums]: Yves Goemaere, Hannes Nieuwlaet, Ward Deketelaere en Gideon Van Canneyt
Met steun van De Vlaamse Gemeenschap en VGC

www.blindman.be

Bron: UiTinVlaanderen.be

Tal en Thee

WARS speelt zich af tegen de achtergrond van een bruisende grootstad, waar aan de rand, in de haven, een bonkige man woont.
Wars is een eigenzinnige kraandrijver en dwarsdenker die samen met zijn dochter Luttel hoog in een kraan woont. De kleine Luttel beweegt zich vrij door dit ruwe onbehouwen stukje stad en keert elke avond huiswaarts met zakken vol botjes, kevers, dopjes en vuursteentjes. Tot ze op een dag iets vindt dat niet in haar jaszak past en beweegt, een wezentje dat ze niet meteen kan thuisbrengen.

In 2021 viert Tal en Thee zijn tiende verjaardag. In dit feestjaar brengt het gezelschap makers en spelers uit eerdere voorstellingen samen, aangevuld met nieuw jong talent: de muzikanten van Naragonia (BOOM), Reineke Van Hooreweghe (Octavio’s Elektro en De Roofkes), Maarten Van Aerschot en de jonge contratenor Bas Van Damme.

Ze bouwen voor WARS een kleurrijk magisch universum.
Live muziek en zang, poppenspel en de animatiefilm van zowel Sofie Vandenabeele (BOOM) als Jeroen Ceulebrouck (De Roofkes) verwoorden, verbeelden en verklanken deze gloedvolle fonkelende wereld . Een muzikaal en visueel verhaal dat zich leest als de afdruk in een vuursteentje: caleidoscopisch fabelachtig fascinerend.

Concept en spel: Maarten Van Aerschot en Reineke Van Hooreweghe.
Live muziek: Toon Van Mierlo en Pascale Rubens.
Live zang: Bas Van Damme Animatiefilm: Jeroen Ceulebrouck en Sofie Vandenabeele.
Poppen: Evelyne Meersschaut.
echnisch ontwerp: Robbe Mols.

In de voorstelling komt de kleine Luttel elke dag thuis met haar zakken gevuld met grote en kleine schatten: takjes, stenen, dopjes, papiertjes,… Ogenschijnlijk onbenullige spulletjes die ze verzamelt en koestert. Elke klas krijgt na de voorstelling een eigen ‘Archief van de Dingen’ mee naar school, gevuld met kleine schatten en een boekje. Als start van een bijzondere verzameling, iets om te koesteren en vooral zelf aan te vullen.

Bron: UiTinVlaanderen.be

SKaGeN

Wirken moet ne mensch en ni lieglupe. Akkerdjie.

Ontdek deze parel uit de Vlaamse theaterliteratuur en kijk naar het Vlaanderen van vandaag. Waar nog steeds gewerkt, geïntegreerd en geassimileerd moet worden. Waar klassen en gemeenschappen nog altijd niet elkaars taal spreken. Waar families uit elkaar worden gereten en jong en oud, arm en rijk, met getrokken messen tegenover elkaar staan over grond en geloof. Waar economische migratie nog steeds een noodzaak is. En onderdrukking door de 1% leidt tot verhitte strijd: ‘Het gezin Van Paemel’ in een wereld in verandering, toen -1903- en nu.

Valentijn Dhaenens reisde de afgelopen 12 jaar voor SKaGeN de wereld rond met de succesmonologen ‘DegrotemonD’, ‘DeKleineOorlog’ en ‘Onbezongen’.
In ‘DeKleineOorlog’ ontdubbelt Dhaenens zich via schermen en gaat hij in dialoog met zijn 7 alter-ego’s.

In ‘Het gezin Van Paemel’ gaat Dhaenens hierin nog een stapje verder. In elk van de vier bedrijven speelt hij een ander cruciaal personage live. De talrijke antagonisten, ook vertolkt door Dhaenens, zijn digitaal aanwezig.

Voor wie er nog aan twijfelde, ‘Het gezin Van Paemel’ wordt géén monoloog, maar een proeve van creativiteit.

Deze versie van de Vlaamse oerklassieker vertelt echter meer dan een bravoure. Dhaenens toont ons doorheen deze enscenering een gevecht met demonen uit ons aller verleden. Hij voert een intensief gesprek met zijn erfgoed dat tevens het erfgoed van Vlaanderen is, en komt uit bij een samen-alleen zijn dat niet alleen in coronatijden erg herkenbaar is.

SKaGeN, het avontuurlijke Antwerpse theatercollectief van Clara van den Broek, Mathijs F Scheepers, Valentijn Dhaenens en Korneel Hamers, bestaat in 2020 twintig jaar. Het gezelschap viert dit een seizoen lang, met een verrassend rijke waaier aan nieuw en oud materiaal, op binnen- en buitenlocaties, in binnen- en in buitenland of in een klein of een groot theater in uw buurt.

Van en met Clara van den Broek, Mathijs F Scheepers, Valentijn Dhaenens, Korneel Hamers, Bjarne Devolder e.a.
Productie: SKaGeN i.s.m. De Studio, met de steun van De Vlaamse Gemeenschap, PerPodium en Taxshelter Vlaanderen

www.skagen.be

Bron: UiTinVlaanderen.be

Maxime Waladi i.s.m. Action Zoo Humain

Witloof heeft geen zon nodig!
Zo ne krop groeit
in een donker hoekske.
Het enige wat ‘t nodig heeft
is warmte
en vruchtbare aarde.
En als de aarde niet vruchtbaar genoeg is
dan moet ge uw best doen
om ze vruchtbaar te maken.

Move over, Jeroen Meus. In ‘Le Chicon’ neemt nieuw talent Maxime Waladi het roer achter het fornuis over. Waladi kruidt, bakt, bereidt en serveert live zijn lievelingsgroente en onze Vlaamse trots: het witloof. De jonge theatermaker, gecoacht door Zouzou Ben Chikha, graaft in de multiculti grond van zijn verleden, bezaaid met witloofkroppen en durumtarwe. Wat werpt hij van zich af en wat wenst hij te koesteren? Waladi gaat op z’n witte Air Maxen op zoek naar zijn wortels en bindt de strijd aan met zijn kwelgeesten.

Ga zitten, maak het je gemakkelijk, trek je schoenen uit als je dat wil. Relax.

Maxime Waladi studeerde in 2016 af aan LUCA Drama. Met zijn imposante gestalte, natuurlijk charisma en geestdrift weet deze poulain van Action Zoo Humain het publiek moeiteloos mee te nemen in zijn relaas. In het vertellen van zijn verhaal en het maakproces van zijn eerste voorstelling vond Waladi een compagnon de route in Zouzou Ben Chikha.

Tekst en regie: Maxime Waladi en Zouzou Ben Chikha
Spel: Maxime Waladi
Techniek: Maarten Snoeck
Productie: Action Zoo Humain
Partner: NTGent
Met de steun van de Vlaamse Overheid

www.actionzoohumain.be

Pers
Het mooie van ‘Le Chicon’ is dat Waladi als een Jeckyll and Hyde alle personages in zijn verhaal een na een met verve gestalte geeft. (Pzazz 01.09.2019)

De passages waarin Waladi zijn moeder of vader naspeelt, grijpen recht naar de keel. Hij is niet alleen een vlotte verteller, maar ook een uitstekende acteur. (Cutting Edge 16.07.2018)

In Le Chicon ga ik op zoek naar mijn identiteit. Ik probeer het witte witloofkropke dat ik was en hoe ik ben opgevoed naast de zoektocht naar mijn wortel te leggen. Ik heb me heel vaak afgevraagd wat ik nu ben: dat kropke of die wortel? (Maxime Waladi op Klara 14.07.2018)

Publieksreacties
Een heel mooi verhaal, inspiratie voor mensen met dezelfde problemen. Jij vindt geluk in witloof, ik vind dat elke avond bij mijn gezin aan tafel. (Julie Reynaert, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Goede voorstelling. Leuk dat er soep gemaakt werd, zorgde voor variatie. (Chielle Vosselman, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Zeer leuke voorstelling, ik herkende me er zelf soms in. (Sofian Jami, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Salam Aleikum, Maxime Waladi! Jouw toneel was leuk en het was ook knap hoe je je pa en ma naspeelde… (Lamia Reddahi, leerling Rhizo Sport -en lifestyleschool)

Bron: UiTinVlaanderen.be

fAbuleus

Regel 1: Je zegt altijd waar je naartoe gaat. Regel 2: De ander gaat altijd mee. Regel 2bis: Onder wederzijdse toestemming zijn uitzonderingen mogelijk op regel 2. Regel 3: Je laat de ander nooit in de steek. Regel 4: We blijven samen.
Sommige mensen hebben honderd miljoen vrienden op het internet.
Sommige mensen hebben één visvriend, met wie ze samen naar een dobber staren.
Voor sommigen is vriendschap een kwestie van leven of dood.

Connie & Zorba is een theaterstuk voor kinderen vol fantasie en absurde humor. Over de guillotine, de Taj Mahal en het geheugen van goudvissen. Over tweelingen en blinde zieners. Maar vooral over een vriendschap die zo groot is dat je af en toe naar adem moet happen.

www.fabuleus.be/connie-zorba

Tekst Leen Roels
Spel Brenda Corijn, Leen Roels en Matthias Van de brul
Regie Isabel Vervoort
Kostuums en Scenografie Rosa Schützendorf
Muziek en muziekmontage Siebe Chau
Dramaturgie Peter Anthonissen
Productie fABULEUS
Coproductie Perpodium
Met de steun van de stad Leuven, de Vlaamse Gemeenschap en de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Ugo Dehaes

De Tsjechische schrijver Karel Čapek introduceerde in 1920 voor het eerst de term ‘robot’ in zijn theatertekst R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Hoewel je zou kunnen zeggen dat ‘robots’ nog maar 100 jaar oud zijn, worden er al sinds de oudheid artificiële mensen en mechanische automaten bedacht en gemaakt. Ondertussen zijn robots alomtegenwoordig in onze maatschappij en verwacht wordt dat ze tegen 2030 meer dan 800 miljoen jobs overnemen.

Choreograaf Ugo Dehaes stelt deze evolutie in vraag: hij onderzoekt of hij dansers kan vervangen door robots, en zichzelf door artificiële intelligentie. Robots zijn immers altijd beschikbaar, ze worden nooit moe en ze vragen geen vergoeding.
Van dichtbij maakt het publiek kennis met verschillende robots die hard oefenen om danser te worden.
Je ziet hoe ze leren bewegen, alsmaar virtuozer worden, en je helpt hen om intelligenter te worden door ze zelf te besturen en te beoordelen.
In Forced Labor Arena vangen we een glimp op van een toekomstige wereld zonder menselijke lichamen.
Maar is dat waar we naartoe willen?

Een installatie van Ugo Dehaes | muziek Roeland Luyten | Sokkels H[art]wood (Helder Steemans & Laura Dehaes) | Productie kwaad bloed | Coproductie C-TAKT, Feikes Huis Amsterdam | Spreiding Vincent Company | Met dank aan Klein Verzet, Rebecca Flores, Gertjan Biasino, Marie Peeters en het AI Experience Center van de VUB

Bron: UiTinVlaanderen.be

Ultima Thule

Joris Hessels en Dominique Collet maakten een gevoelige, absurde objectenvoorstelling over hoe het soms knettert. Over hoe een verhaal plots helemaal anders kan worden. Alles hangt af van hoe je naar de dingen kijkt.

Jean-Martin keert terug naar zijn ouderlijk huis.
Zijn vader – een wereldberoemd psychiater – is gestorven.
Het huis moet leeggehaald worden.
Waar te beginnen?
Hij staat in de tuin en wil nog niet inpakken.
Plots duikt zij op, het meisje.
Alsof ze nooit is weggeweest. ‘Doe uw ogen dicht en volg mijn stem!’ zegt ze.

Zij weet iets wat hij niet weet. Maar wat zij niet weet is dat hij ook iets weet
wat zij niet weet.
Samen spoelen ze terug naar hun eerste ontmoeting.
Naar de vijver.
Naar het lijk in die vijver. ‘Weet ge het nog?’ vraagt ze. Stilte.

Joris Hessels en Dominique Collet, Tom Ternest/Joris Hessels en Dominique Collet
Vormgeving, decor en objecten: Griet Herssens en Rupert Defossez

Muziekcompositie Lennert en Janus Coorevits (Compact Disk Dummies)
Muziekbewerking en soundtrack Ruben Nachtergaele
Coach Sven Ronsijn
In samenwerking met Museum Dr. Guislain

Bron: UiTinVlaanderen.be

Meurman & de Rudy

In STRETCH durven twee mensen groot dromen op een kleine oppervlakte. Samen dromen ze van gouden medailles in de acrobatische gymnastiek. Samen dromen ze van Rusland, hun turn-Walhalla. Ze oefenen, ze zweten, ze falen en staan weer op.

STRETCH is een choreografische slapstick voorstelling, een experiment in falen en weer opstaan, een kleine anekdote over twee mensen met grote dromen, een verhaal binnen de lijnen van de turnmat over liefde, vriendschap en al haar dagdagelijkse obstakels.

In STRETCH toveren twee mannen hun woonkamer om tot een turnmat, een vriendschap tot een evenwichtsoefening. Samen dromen ze van gouden medailles in de acrobatische gymnastiek. Al is de een te stijf en heeft de ander last van faalangst. Samen rekken, trekken en stretchen ze hun droom achterna.

www.meurmanenderudy.com/stretch

Van en met Bas Van den Bogaert, Jeroen D’hoop & Ruth Bruyneel.
Ontwerp en beeld Fran Van Gysegem, Sien Verstraeten.
Trailer Carl Theunis.
Wij bedanken FAMEUS, OC Luchtbal en Karolien Verlinden.

Meurman & de Rudy maakt kleine voorstellingen over grote onderwerpen voor al wie eeuwig jong is. Voor STRETCH bestaat Meurman & de Rudy uit Bas Van den Bogaert, Jeroen D’hoop en Ruth Bruyneel. Meurman & de Rudy is een alliantie van makers; de samenstelling breidt uit en verandert per voorstelling.

Bron: UiTinVlaanderen.be

Collectief Elan(d) & LOD Muziektheater

Drie kanalen
Drie kleuren
Drie groepen
Wat kleurt je?

‘Loving is Allowed’ is een danstheaterfeest i.s.m. Fonkel (Silent Disco) waarin de muziek- en theaterwereld samenvloeien. Net zoals bij ‘In between spaces’ onderzoekt Collectief Elan(d) sociale dynamieken en de onderlinge relaties tussen de deelnemers. Deze visuele performance neemt je mee in een fysieke ervaring waarin je schippert tussen het collectieve en individuele. Door welke bril kijk je naar je medemens? Ben je eerder afwachtend of ondernemend? Welke plek neem je in binnenin een groep?
Met ‘Loving is Allowed’ brengen we een ode aan het feest waar mensen elkaar ontmoeten.

Collectief Elan(d) / LOD Muziektheater
VAN EN MET Katrijn De Cooman, Chloé Geers, & Jitse Huysmans
COACH Tom Rummens
TECHNIEK Jannes Dierynck
PRODUCTIE LOD Muziektheater
COPRODUCTIE Kunstencentrum Vooruit
MET DE STEUN VAN De Vlaamse overheid & Stad Gent
IN SAMENWERKING MET Fonkel Silent Disco
MET DANK AAN Het Huis Utrecht, CC Brugge, Laika, Haider Lateef Al-Khafaji, Erik Pelicaen, Marleen Callebaut, Mohanad Najah
FOTOGRAAF PROMOBEELD Rudy Carlier
FILM Robbe Maes
Dit is een staande voorstelling.

Bron: UiTinVlaanderen.be