Muzisch op pad met het Ros Beiaard

Doelstelling: het culturele erfgoed van Dendermonde, en meer specifiek het Ros Beiaard, leren kennen aan de hand van een museumbezoek (Stadhuis), een stadswandeling en een muzikaal verhaal.

De leerkrachten kunnen gratis een educatief pakket ontlenen bij de dienst Toerisme. Dit pakket bestaat uit een handleiding en de benodigde materialen voor het museumbezoek en de muzische wandeling.

De wederopbouw van Dendermonde na WO I

Aanvankelijk moeizaam, maar later gestaag krachtiger, herrees de Ros Beiaardstad als een feniks uit zijn puin na de dramatische septembermaand in 1914. Er wordt verteld hoe Dendermonde eraan toe was aan het begin van de 20e eeuw en tijdens de Duitse inval en hoe ze geworden is tot wat ze nu is, een dynamische en boeiende stad.

Martelaarstad Dendermonde

Dendermonde werd in 1914 geconfronteerd met de ongemeen harde realiteit van de ‘Groote Oorlog’. Niet alleen de beschietingen en gevechten tussen de legers om zijn strategische ligging, maar vooral de systematische brandstichting en terreur door de bezetter, plaatsen Dendermonde in het illustere rijtje van de Belgische Martelaarsteden.

Deze gebeurtenissen worden in herinnering gebracht in een wandeling, die niet alleen stilstaat bij het militaire aspect van WO I in Dendermonde, maar ok en vooral bij de impact van dit conflict op het dagelijks leven van zo vele mensen, de ‘kleine verhalen’ van de ‘Groote Oorlog’.

Ontdek vandaag de Middeleeuwen in Dendermonde

Doelstelling: historisch evocatie van het middeleeuws leven in Dendermonde uitgaande van bepaalde gebouwen en locaties.

De bedoeling is de leerstof over de middeleeuwen op een meer attractieve manier voor te stellen. Dendermonde, waar nog tal van middeleeuwse verwijzingen in het straatbeeld terug te vinden zijn, is hiervoor prima geschikt. Een knipoog naar het Ros Beiaard en de Vier Heemskinderen, hoe kan het anders, is nooit ver weg.
Het nuttige wordt aan het aangename gekoppeld in een ontdekkingstocht met als thema “de middeleeuwse stad”. Op een aantal vaste punten in de stad geven gidsen kort uitleg over het historisch karakter van de plaats waar zij zich bevinden (Stadhuis, Grote Markt, O.-L.-Vrouwekerk, Gerechtsgebouw, Sint-Alexiusbegijnhof, Vleeshuismuseum). Nadien moeten de leerlingen hierover enkele vragen beantwoorden. Om de wachtenden aangenaam bezig te houden worden één of twee volksspelen ingelast.

Afvalverwerkende Intercommunale Dender, Durme en Schelde

Doelstelling: minder afval maken en het bestaande afval zo goed mogelijk laten recycleren.

De leerlingen worden in contact gebracht met de verwerking van de afvalberg. Zij zullen begrijpen dat die berg een gevolg is van het consumentengedrag en dat ze hier kritisch moeten tegenover staan. Gedurende de PowerPointpresentatie worden er tips aangeboden om op een vriendelijkere manier om te gaan met het milieu. In de verschillende hallen zien zij dat recyclage gebeurt op een industriële manier – compostering – en dat bepaalde producten als papier en ijzer doorgestuurd worden voor hergebruik.

Bedrijfsbezoeken

Doelstelling: in contact komen met het productieproces in enkele bedrijven en waardering opbrengen voor de nodige technieken.

Door een bezoek aan een bedrijf kunnen de leerlingen ervaren dat de mens zijn technisch vermogen kan gebruiken om van grondstoffen consumptiegoederen te maken.

In het kader van projectweken kan men een aan uw wensen aangepast programma uitwerken.

Dendermondse Schilderschool en het Impressionisme

Doelstelling: de leerlingen kunstwerken leren bekijken en waarderen.

Om de leerlingen ene beeld te geven van de Dendermondse Schilderschool (einde 19e en begin 20e eeuw), bezoekt men het Stadhuis. Hier hangen verscheidene fascinerende werken van schilders zoals onder meer Franz Courtens, Adriaan Heymans, Isidoor Meyers, …
Samen met de leerlingen gaat de gids op zoek naar stijlelementen, naar het tijdsbeeld, de gebruikte materialen, het motief achter de schilderijen. Hierdoor wordt getracht verder te leren kijken dan alleen naar het afgebeelde. Zo kunnen zij op een plezierige en visuele manier de leerstof toepassen en hun kennis verruimen.

 

Suggestie: deze rondleiding kan aangevuld worden met 17e eeuwse schilderkunst in de O.-L.-Vrouwekerk

Wiskundewandeling

Doelstelling: de leerlingen meetkundige patronen en wiskundige items laten ontdekken in de architectuur en kunst die zich in de stad bevindt.

De ‘rode draad’ doorheen deze wandeling is de ontdekkingstocht naar meetkundige patronen en wiskundige items die terug te vinden zijn in architectuur en kunst.
Op een educatief interactieve manier maken de leerlingen kennis met de historische en culturele bezienswaardigheden van Dendermonde. Aan de hand van wiskundige vraagstukken, die zij kunnen oplossen tijdens de wandeling, wordt duidelijk dat wiskunde overal aanwezig is.

Voor deze wandeling is het aangeraden dat een wiskundeleerkracht de wandeling bijwoont om de wiskundige vragen te begeleiden.

Op reis door de tijd

Doelstelling: illustreren van reeds geactiveerde voorkennis i.v.m. historische begrippen, inzichten en relaties.

In het Vleeshuismuseum maakt men een tocht door de tijd: van de laatste ijstijd met een geraamte van een mammoet gaan we naar het Neolithicum met stenen voorwerpen.
De Gallo-Romeinse, Merovingische en Karolingische periode worden onthuld door grafvondsten.
Keukengerei, zegelbrieven, beelden, toortsen van ambachten … getuigen van het dagelijks leven in de middeleeuwen. De Grote Markt met het Stadhuis is een ideaal vertrekpunt om het ontstaan en de groei van een stad en een heerlijkheid uit te leggen. De rondleiding kan afgesloten worden met een quiz over tijdsindeling.

Flora langs Dender- en Scheldeboorden

Doelstelling: enkele veel voorkomende planten herkennen en benoemen die in de regio in herkenbare biotopen voorkomen.

De groep wandelt langs Dender en Schelde. Wanneer er een interessante plant of boom te zien is, houdt de gids halt om die te bespreken. Waar groeien ze (biotoop), wanneer (seizoen), aard van de bloemen en vruchten, nut in de natuur, voedsel voor wie (bijen, insecten, vogels, …). De gids toont ook de plant in gedroogde vorm (herbariumblad) en gestileerd om tot een duidelijk beeld te komen. Belangrijk is dat de leerling de plant kan determineren, wanneer hij of zij deze ziet.